Zdystansowany fizycznie Nie izolowany społecznie

Natalia Jarosz

Zdystansowany fizycznie, nie izolowany społecznie

Socjalizacja była i zawsze będzie imperatywem i wrodzoną częścią ludzkiego doświadczenia. Aby przetrwać, musimy dosłownie socjalizować się. Nastąpiło globalne przejście od samokwarantanny i samoodizolowania i nie wiemy, jaka będzie nowa norma. W związku z ograniczeniami dotyczącymi dużych wydarzeń społecznych i pracy w domu, wielu z nich pomija ten ważny aspekt naszego życia. Niefizyczna socjalizacja jest teraz, bardziej niż kiedykolwiek, niezwykle ważna dla naszego zdrowia psychicznego. Socjalizacja zwiększa naszą zdolność do radzenia sobie w sytuacjach wysokiego stresu. Ten blog przeprowadzi Cię przez negatywne skutki izolacji, znaczenie socjalizacji, a przede wszystkim przez to, jak możesz zachować aktywność społeczną, zachowując jednocześnie dystans fizyczny.

Co mówią nam te badania?

Świat wokół nas przeszedł od niewiarygodnie społecznego środowiska do takiego, w którym czujemy się teraz niekomfortowo, by wyjść na spotkanie towarzyskie, uścisnąć sobie ręce, przytulić się i zbliżyć się do tych, na których nam zależy. Nie możemy nie doceniać wpływu, jaki ma to na nasze zdrowie psychiczne, jak również na zdrowie psychiczne naszych bliskich". Izolacja nie jest czymś, co przystosowaliśmy do zaakceptowania jako coś normalnego, i nie powinniśmy. Badania wskazują, że izolacja społeczna może siać spustoszenie w zdrowiu poznawczym, psychicznym i fizycznym jednostki. Bycie izolowanym wiąże się z doświadczaniem codziennych zdarzeń jako bardziej intensywnie stresujących i biernego radzenia sobie ze stresorami, a także z oporem naczyniowym, który jest czynnikiem nadciśnienia1. Ponadto, postrzegana izolacja społeczna wiązała się również z depresją, niską jakością snu i upośledzeniem odporności2.

Dostosowywanie się do dystansu fizycznego

Socjalizacja na zawsze stała się środkiem do ludzkiej więzi. Chociaż wszyscy mamy różne potrzeby w zakresie poziomu i ilości powiązań, wszyscy do pewnego stopnia ich potrzebujemy. Zwłaszcza w czasach dużego stresu, niepewności i niepokoju, musimy otaczać się ludźmi, którzy kochają nas i troszczą się o nas najbardziej, nawet jeśli oznacza to praktycznie. Chociaż wirtualna socjalizacja nigdy nie zastąpi wartości połączenia twarzą w twarz, musimy być niezwykle wdzięczni za zasoby, do których mamy dostęp.

Pozytywne wsparcie społeczne może zwiększyć odporność w takim czasie, zwłaszcza że izolacja społeczna i wszystkie związane z nią czynniki stresogenne są teraz wspólnym i wspólnym doświadczeniem. Posiadanie możliwości rozmowy o swoich doświadczeniach, zmaganiach i zmartwieniach z przyjaciółmi i członkami rodziny może pomóc w zmniejszeniu stresu i niepokoju.

Wskazówki, jak zwiększyć swoją więź społeczną

Oto kilka wskazówek, których można użyć, aby przywrócić trochę normalności w swoim życiu, jeśli chodzi o socjalizację:

  1. Spędzaj czas z ludźmi, z którymi mieszkasz. Wykorzystaj ten czas, aby poprawić i wykorzystać istniejące relacje. Byłbyś zaskoczony, jak bardzo bierzemy je za pewnik. Poznaj swoich sąsiadów - bezpiecznie! Możesz porozmawiać z nimi przez ogrodzenie lub balkon, nie zbliżając się zbytnio? Widzieliśmy to już na całym świecie. Zameldujcie się rutynowo u swoich przyjaciół. Nigdy nie wiadomo, jaki wpływ na innych ma izolacja. Mogą mieć toksyczny dom, albo po prostu potrzebować przerwy od swoich dzieci! Napij się kawy z przyjaciółmi w trakcie rozmowy wideo. Kiedyś chodziłeś wcześniej do kawiarni, nic nie powinno cię powstrzymywać przed zrobieniem tego samego teraz. Może to nie jest ta sama atmosfera, ale utrzymanie takiej samej normalności w naszym życiu jest kluczowe. Możesz nawet zebrać grupę przyjaciół na skype'ie, zoomie lub wielu innych platformach do wideokonferencji, które pozwalają na prowadzenie rozmów wideo z wieloma osobami jednocześnie. Spraw, aby było to spójne. Rutyny są zawsze tak ważne, gdy utknąłeś w domu. Chcesz codziennie wypić kawę o 9 rano? Zrób to! To pomoże ci mieć jakąś strukturę do rozpoczęcia dnia. Możecie nawet zjeść razem śniadanie. Jeśli masz dzieci, zorganizuj kilka randek z przyjaciółmi na wideo, aby mogli pokazać sobie nawzajem swoje zabawki lub przygotować się do szkoły w domu. Ważne jest, aby osoby z twojego otoczenia również otrzymywały połączenie, którego potrzebują. Dołącz do grup internetowych. Tworzonych jest wiele grup, które wspierają osoby znajdujące się w izolacji. Kluby książki, sesje pytań i odpowiedzi, grupowe sesje fitness, itp.

Idziemy do przodu

To do nas należy świadomy wysiłek i zaangażowanie, aby dbać o siebie psychicznie, tak jak robiliśmy to fizycznie, poprzez fizyczne zdystansowanie się, samokwarantowanie i mycie.

Jeśli Ty lub ktoś kogo znasz znajduje się w kryzysie i potrzebuje natychmiastowej pomocy, skontaktuj się z działem pomocy dla samobójców (Suicide Call Back Service) pod numerem 1300 654 467 lub Life Line pod numerem 13 11 14. Można również zadzwonić pod numer 000.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o naszych usługach lub o tym, w jaki sposób Psychologowie mogą pomóc Ci prowadzić życie, na które zasługujesz, skontaktuj się z nami już dziś.

Referencje:

  1. Cacioppo, J.T., & Hawkley, L.C. (2003). Social Isolation and Health, with an Emphasis on Underlying Mechanisms. Perspectives in Biology and Medicine46(3), S39-S52. doi:10.1353/pbm.2003.0049. Hawkley, L. C., & Capitanio, J. P. (2015). Perceptive social isolation, evolutionary fitness and health outcomes: a life-longan approach. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 370 (1669), 20140114.

Zobacz